Pompowtryskiwacze w silnikach 8 i 16 zaworowych, czyli czemu pompowtryskiwacze powodowały wyrabianie gniazd?

2018-06-18

Typowe usterki pompowtryskiwaczy 8 i 16 zaworowych






Pompowtryskiwacz do regeneracji na stole w pracowni

Pompowtryskiwacze w silnikach 8 i 16 zaworowych.



Popychacze szklanek i zawory elektromagnetyczne

Problemy związane z układem zasilania dają się szybko zauważyć przez kierowcę – odczuwalne utrudnienia wpływają nie tylko na komfort i bezpieczeństwo, ale także płynność jazdy. Gdy podczas uruchamiania silnika słychać hałas przypominający metaliczne stukanie, to znak, że popychacze szklanek pracują zbyt głośno i wymagają naprawy. To samoregulatory odpowiedzialne za regulację zaworów – elementów najbardziej narażonych na różnice temperatur. Starcie wysokiej temperatury pracy z niską temperaturą powietrza nie oddziałuje dobrze na silnik, jeśli popychacze szklanek są rozregulowane. Z kolei sam zawór elektromagnetyczny jest odpowiedzialny za sterowanie dopływem paliwa do pompy przy zapalaniu oraz gaszeniu silnika.



Pompowtryskiwacz 8-zaworowy do regeneracji

Pompowtryskiwacze w silnikach 8 i 16 zaworowych. Pompowtryskiwacz 8 zaworowy



Silniki wielozaworowe


Silnik 8 – i 16- zaworowy to najczęściej wykorzystywane silniki w samochodach typu diesel. Ich wykorzystanie jest zależne od modelu auta. Opel, Renault i koncert Volkswagen posiadają z reguły 8 zaworów, z kolei japońscy producenci zwykle decydują się na podwojenie tej ilości. W zależności od tego, jaki jest mechanizm, różni się także budowa i elementy składające się na dany układ zasilania. Nie tylko stosuje się inne uszczelki, ale także otrzymujemy inne osiągi. Moc silnika jest większa, gdy samochód ma kilka zaworów, z tego względu producenci nie ograniczają się wyłącznie do dwóch – ssącego i wydechowego, ale montują dodatkowe. Ustawienie skoku kulki jest istotne, ponieważ pełni ona rolę zaworka, ale nie bez znaczenia są również gniazda. Gdy zostają uszkodzone, wymagają naprawy lub wymiany całego mechanizmu, w zależności od tego, jakiego samochodu dotyczą – 8- czy 16-zaworowego.




Pompowtryskiwacze 16 zaworowe w układach Common Rail

Pompowtryskiwacze w silnikach 8 i 16 zaworowych. Pompowtryskiwacz 16 zaworowy



Regeneracja wtryskiwaczy a regeneracja pompowtryskiwaczy


W niektórych dieslach pojawiają się pompowtryskiwacze VAG łączące w sobie funkcje pompy wtryskowej i wtryskiwacza sterowanego elektrozaworem. Choć obecnie odchodzi się od tego typu rozwiązań, jeszcze możemy spotkać je na polskich drogach w starszych modelach pojazdów. W tym przypadku paliwo dostarczane jest przez przewody, w których panuje wysokie ciśnienie. Jak każdy element układu, również i ten może ulec awarii, która zmusza nas do regeneracji lub wymiany na nowe części – w zależności od tego, który mechanizm uległ uszkodzeniu i z jakim silnikiem mamy do czynienia – 8- czy 16-zaworowym. Ważną rolę odgrywają uszczelki – oringi uszczelniające strefę wysokiego ciśnienia od niskiego i termopodkładka pierścienie uszczelniające pompowtryskiwacze od komory spalania. Z kolei w silniku 16-zaworowym rolę tę pełni nakrętka stożkowa.




Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel